Реформа по-українськи
Реформа по-українськи
Адміністративна реформа на слуху ще з 2014 року. До неї готувалися і організаційно, і психологічно: вивчали досвід інших областей, розробляли свої форми співпраці територіальними громадами, новими районами. Проте не було основного закону, який би регулював питання реорганізації місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, бюджетних ресурсів, правонаступництво і державного, і комунального майна. І ось такий Закон уже є, практично реформа завершена - сформовані райони і територіальні громади. Як налагодити співпрацю з новими органами влади та знайти своє місце у новостворених структурах? Які повноваження владних структур?
Ці та інші питання обговорювалися під час семінару, який відбувся у ФПО. У заході, крім керівників членських організацій обласного профспілкого об'єднання, взяли участь представники Кіровоградського регіонального відділення Асоціації міст України. Запрошені компетентно відповіли на запитання учасників діалогу та закликали до співпраці, адже і представники Асоціації, і представники профспілок в першу чергу зацікавлені, аби не постраждали під час реформування люди.
Відкрив семінар голова ФПО Максим Баланенко, який конкретизував завдання профспілок:
- докласти максимум зусиль щодо збереження галузевого принципу профспілкових організацій, які діють у ТГ;
- передбачити у своїх статутах можливість створення об'єднаної профспілкової організації чи об'єднання первинних профорганізацій своєї галузі, які діють на території громади;
- запропонувати керівництву ТГ налагодити соціальний діалог з профспілковими організаціями, які діють на території громади.
Реформа органів самоврядування закінчена, сформовано чотири райони: Кропивницький, Олександрійський, Новоукраїнський і Голованівський та 49 територіальних громад, які вийшли на прямі міжбюджетні відносини з державою у фінансуванні охорони здоров'я, освіти, культури і т. д.
Як працюватимуть нові райони? Субвенцію та міжбюджетні трансферти вони не отримуватимуть. Їхні надходження – податки на прибуток та орендна плата за об'єкти, які є в комунальній власності.
Представників обласних організацій профспілок на цьому етапі непокоїть доля працівників, які опинилися у вакуумі. Колишнім районам з 1 січня 2021 року припинено фінансування, а новим ще не відкрито. Відповідно до трудового законодавства працівники повинні бути попереджені про наступне звільнення, але 1 січня на порозі, а цього не зроблено, бо кошти на оплату праці відсутні. Як вихід – пропонують писати заяви за згодою сторін. Страшно навіть уявити, що буде з людьми, скільки буде вивільнено працівників бюджетної сфери, державних службовців? Хто готує їм робочі місця, які і так згортаються через коронавірус? Практично люди викидаються у небуття.
Чітко не вирішене на сьогодні питання власності районних лікарень, будинків культури, бібліотек, музичних шкіл...
Загалом, багато питань у стадії розробки, а це гальмує побудову профспілкової структури. Як вписатися у новостворені органи самоврядування, з ким підписувати колективні договори (угоди)? І все ж вихід треба шукати. Зараз головне – забезпечити дотримання трудового законодавства при реалізації реформи і, звичайно, зберегти профспілкові організації шляхом проведення безпосередніх переговорів з представниками нових владних структур.