Архів новин
2021
Вересень
ПнВтСрЧтПтСбНд
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123

Закупівлі на Кіровоградщині. Чому трапляються порушення?

Цандекова 5c0f7
Держаудитслужба контролює не лише дотримання бюджетного законодавства та ведення бухгалтерського обліку. Також вона відповідає за контроль процедур закупівель у Prozorro. Аудитори можуть виявляти порушення, вимагати усунути їх, прийти до замовника з перевіркою та виписати штраф. Саме тому, коли замовник безпідставно збільшує ціну на товар у додаткових угодах, відхиляє учасників або не оприлюднює якусь інформацію, варто звертатися саме до Держаудитслужби.
Будь-які закупівлі завжди потребували посиленого контролю. Начальниця Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області Лариса Цандекова розповіла, які порушення найчастіше допускають замовники Кіровоградської області під час публічних закупівель у ProZorro.
Невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню:
Якщо замовник хоче, щоб у тендері переміг конкретний постачальник товарів чи послуг, він обере його переможцем з-поміж усіх інших учасників торгів незалежно від запропонованої ними ціни. Інколи він може навіть дискваліфікувати компанії з вигіднішими пропозиціями. Трапляються ситуації, коли замовник обирає переможцем того, хто допускає грубі помилки і порушення: не надає вчасно всі необхідні документи або не виконує інші умови закупівлі.
Наприклад, Департамент капітального будівництва та інвестиційної діяльності Кіровоградської обласної державної адміністрації під час проведення тендеру на капітальний ремонт Маловисківської ЗОШ І-ІІІ ступенів на суму 9,8 млн грн не відхилив учасника, який не відповідав кваліфікаційним критеріям. Замовник «не помітив» невідповідності і в результаті цього учасника було обрано переможцем закупівлі.
Інший подібний випадок: Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№ 37)» провело 7 процедур відкритих торгів на закупівлю послуг, пов'язаних із виробництвом сільськогосподарської продукції, загальною вартістю понад 7,5 млн грн. Переможцем став учасник, який не відповідав кваліфікаційним критеріям, – не надав інформацію про наявність необхідного обладнання.


Зауважимо, що більшість недобросовісних замовників допускає подібні порушення навмисне, наприклад, при одних і тих самих порушеннях учасників закупівлі по-різному їх оцінює: може відхилити одних, тоді як інших, із такими ж порушеннями, визнає переможцями. В подібних випадках існує дуже великий ризик неефективного використання бюджетних коштів.
Збільшення ціни договору додатковими угодами, які укладені з порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі»
Часто замовники, які проводять тендери на постачання природного газу, стикаються з проблемами після укладення договору про закупівлю. Ринок природного газу дуже нестабільний: на нього впливають і сезонне коливання цін, і різноманітні зовнішні фактори. У зв'язку з цим постачальники змушені не раз переглядати вже встановлену договором про закупівлю ціну на природний газ. Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачена можливість внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, проте замовники часто допускають помилки при їх внесенні. Тому показовими є випадки, коли ціну договору збільшують додатковими угодами, які укладені з порушенням вимог Закону.
Наприклад, Комунальним некомерційним підприємством «Знам'янська міська лікарня ім. А. В. Лисенка» Знам'янської міської ради було укладено договір на постачання природного газу вартістю 2,1 млн грн. Вже через 3 дні після підписання Договору замовник протягом короткого проміжку часу уклав ще 7 додаткових угод, згідно з умовами яких ціну на природний газ було підвищено майже вдвічі (з 4 490,0 грн за куб. м до 8 739,0 грн за куб. м). У цьому випадку було порушено вимоги Закону – змінено істотні умови Договору після його підписання до виконання зобов'язань у повному обсязі в частині збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Також для того, щоб збільшити ціну за одиницю товару, постачальник повинен обов'язково надати замовнику документальне підтвердження коливання ціни товару (в нашому випадку – газу) на ринку.
Аналогічне порушення допущено Староосотським дитячим обласним протитуберкульозним санаторієм, яким проведено дві закупівлі природного газу вартістю понад 1,5 млн. грн. Так, було безпідставно змінено істотні умови Договору після його підписання до виконання зобов'язань у повному обсязі в частині збільшення ціни за одиницю товару до 10 % та за відсутності документального підтвердження коливання цін на ринку. При цьому загальна кількість газу для установи зменшилась із 69 129 тис. куб. м до 62 847 тис. куб. м (на 6 282 тис. куб. м).
Схожа ситуація склалася і з тендерами на електричну енергію. В Кіровоградській області відразу декілька державних установ припустилися подібних помилок: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький, що уклав договір на постачання електричної енергії на понад 25,1 млн грн, і Управління освіти міської ради міста Кропивницького, яке закупило послуги з електропостачання на понад 19,7 млн грн.
Слід зазначити, що збільшення ціни на електроенергію чи природний газ до 10 відсотків у зв'язку зі збільшенням ціни на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, можливе тільки у разі письмового підтвердження коливання ціни на ці товари на ринку. Підтвердження про коливання ціни надають компетентні органи: Торгово-промислова палата України, Державне підприємство «Держзовнішінформ», управління статистики тощо. Крім того, замовники з метою ефективного використання коштів повинні самостійно моніторити ціни і в разі їх спаду письмово звертатися до постачальника для погодження ціни в бік зменшення. Хоча, як правило, зміна ціни договору в бік зменшення відбувається вкрай рідко.
Неоприлюднення інформації про закупівлю або порушення строків оприлюднення інформації
З 2020-го року замовники отримали право купувати все необхідне для боротьби з пандемією COVID-19, тобто укладати прямі договори з постачальниками без проведення конкурсних торгів. Водночас вони отримали зобов'язання оприлюднювати звіт про укладення таких договорів та самі договори з усіма додатками. Неоприлюднення інформації про закупівлю – найпоширеніше порушення, оскільки замовники дуже часто або оприлюднюють її не в повному обсязі, або порушують строки оприлюднення. Це порушення часто виявлялося аудиторами під час проведення перевірок закупівель, що були здійснені при використанні коштів із Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками.
Наприклад, Великоандрусівська сільська рада Світловодського району Кіровоградської області, яка провела тендер на роботи з капітального ремонту Подорожненської амбулаторії загальної практики – сімейної медицини на понад 7,4 млн грн, не оприлюднила в електронній системі закупівель звіт про виконання Договору закупівель. Не всю документацію оприлюднено й Кіровоградським обласним наркологічним диспансером, який проводив тендер на закупівлю «Послуг їдалень» вартістю понад 1,5 млн грн.
Зауважимо, що неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі веде до накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А якщо це порушення вчинено особою повторно протягом року і за перше порушення було застосовано адміністративне стягнення, то розмір другого штрафу буде вдвічі більшим.
Укладання договорів із порушенням строків.
Декілька Замовників за результатами проведення закупівель поштових послуг уклали договори з порушенням строків: Управління соціального захисту населення Кропивницької РДА на суму 5,1 млн грн, Управління соціального захисту населення Новоукраїнської РДА на суму 1,5 млн грн та Управління соціального захисту населення Олександрійської РДА на суму 1,2 млн грн. Такі договори, відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», є нікчемними, тобто недійсними.
Це найчастіші порушення, які фахівці Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області виявляють під час перевірок та моніторингу закупівель. Певна річ, порушень було більше. Звісно, не завжди замовники порушують законодавство у сфері закупівель умисно. Проте будь-які порушення призводять до недотримання замовниками принципів публічних закупівель. Насамперед ідеться про економію і ефективність. Для нашої держави, особливо під час пандемії, це надзвичайно важливо. Маємо надію, що замовники надалі будуть неухильно дотримуватись норм та вимог чинного законодавства України у сфері закупівель, адже важливо, щоб вони не просто виправили помилки, але й не допускали їх надалі.

Лариса Цандекова
начальник Управління Східного офісу
Держаудитслужби в Кіровоградській області