ТЕРИТОРІАЛЬНА УГОДА між Кіровоградською обласною державною адміністрацією, Кіровоградським обласним об'єднанням організацій роботодавців та Федерацією профспілок Кіровоградської області на 2020-2022 роки
ТЕРИТОРІАЛЬНА УГОДА
між
Кіровоградською обласною державною
адміністрацією,
Кіровоградським обласним об'єднанням
організацій роботодавців
та Федерацією профспілок Кіровоградської
області
на 2020-2022 роки
м. Кропивницький
2020
2
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Територіальна угода (далі - Угода) укладена на тристоронній основі між
Кіровоградською обласною державною адміністрацією (далі - обласна
державна адміністрація), Кіровоградським обласним об'єднанням організацій
роботодавців (далі - сторона роботодавців), Федерацією профспілок
Кіровоградської області (далі - профспілкова сторона), (далі - Сторони),
відповідно до Конституції України, законів України "Про колективні
договори і угоди", "Про соціальний діалог в Україні", Генеральної угоди, з
метою забезпечення збалансованості інтересів працівників, роботодавців та
влади, удосконалення економічних, виробничих, соціально-трудових
відносин, поліпшення якості життя, підвищення добробуту і поліпшення
умов життєдіяльності населення області та збереження злагоди у суспільстві.
Сторони визнають повноваження одна одної і зобов'язуються у
співпраці дотримуватись взаємоповаги до інтересів партнерів, паритетності
представництва, рівноправності сторін, взаємної відповідальності і
конструктивності у ході виконання даної угоди у разі внесення змін чи
доповнень до неї.
Сторони визнають Угоду як правовий акт соціального діалогу з
узгодженими нормами діяльності Сторін, що визначають їх позиції і
зобов'язання в межах своїх повноважень.
Угода набирає чинності з дня її підписання і діє до укладення нової, або
перегляду цієї Угоди.
У період дії Угоди Сторони можуть вносити до неї зміни і доповнення
після попередніх переговорів, за взаємною згодою сторін.
За 3 місяці до завершення строку, на який укладено Угоду, Сторони
розпочинають переговори з укладення Територіальної угоди на новий строк.
У разі, коли ці переговори не завершені протягом 3 місяців, її дія
продовжується на строк переговорів, який визначається Сторонами.
Угоду укладено на 2020-2022 роки.
Положення Угоди діють безпосередньо і є обов'язковими для всіх
суб'єктів, що перебувають у сфері дії Сторін, у тому числі під час
розроблення та укладання обласних галузевих і територіальних угод,
колективних договорів.
У випадку реорганізації Сторін, які підписали Угоду, повноваження і
зобов'язання щодо виконання норм Угоди переходять до правонаступника.
РОЗДІЛ І. РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ І ВИРОБНИЦТВА ТА
ПІДПРИЄМНИЦТВА, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗРОСТАННЯ ПРОДУКТИВНОЇ
ЗАЙНЯТОСТІ, ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА СТВОРЕННЯ
РОБОЧИХ МІСЦЬ
Сторони вважають, що головною метою соціально-економічного
розвитку області є забезпечення конкурентоспроможності й інноваційної
3
спрямованості економіки на основі модернізації, розвитку інновацій,
підвищення експортного потенціалу, виведення на зовнішні ринки продукції
з високою часткою доданої вартості, а також підвищення рівня зайнятості,
якості життя та добробуту населення області.
1. Сторони домовилися:
1) забезпечувати захист інтересів місцевих товаровиробників та сприяти
їм в розробці і реалізації сучасних інвестиційних проєктів, розвитку
зовнішньоекономічної діяльності, налагодженні нових господарських
зв'язків, розміщенні державних замовлень на виробництво, розгортанні
кооперативних зв'язків між підприємствами-товаровиробниками на
внутрішньому ринку області;
2) об'єднати зусилля у напрацюванні спільної позиції та здійснювати
підготовку звернень до центральних органів влади щодо розв'язання
проблемних питань в економічній і соціальній сферах області на
загальнодержавному рівні;
3) під час розробки Програми економічного і соціального розвитку
області на відповідний рік, Стратегії розвитку Кіровоградської області на
2021-2027 роки, стратегій розвитку громад на середньостроковий період,
формування проєктів місцевих бюджетів на відповідний рік, враховувати
позиції Сторін щодо основних напрямів розвитку галузей економіки та
соціальної сфери області;
4) здійснювати оперативне виявлення проблемних питань та причин, що
перешкоджають ефективній виробничо-економічній діяльності місцевих
товаровиробників та сприяти вчасному їх розгляду, а у разі потреби,
розробляти та вносити пропозиції до центральних органів виконавчої влади
щодо їх вирішення;
5) у межах компетенції та визначених чинним законодавством
повноважень, сприяти реалізації в області державної політики зайнятості,
зниження рівня безробіття, ефективного використання трудових ресурсів,
здійснення заходів, передбачених Програмою зайнятості населення
Кіровоградської області;
6) сприяти формуванню регіонального замовлення на підготовку
фахівців та робітничих кадрів з урахуванням потреб ринку праці;
7) вживати упереджувальні заходи, з метою недопущення масового
необґрунтованого вивільнення працівників підприємств, безпідставного
скорочення робочих місць;
4
8) у разі виникнення об'єктивних причин, через які неминучі звільнення
працівників за ініціативою роботодавця, проводити попередні консультації з
виборними профспілковими органами, письмово попереджувати їх не
пізніше, ніж за три місяці до зазначених дій, з економічним обґрунтуванням
та переліком розроблених заходів щодо забезпечення зайнятості працівників,
які підлягають вивільненню, або проведення професійної перепідготовки і
підвищення кваліфікації працівників у період їх неповної зайнятості та
працівників, які перебувають під загрозою вивільнення;
9) вживати заходи щодо недопущення використання найманої праці без
належного оформлення трудових відносин, створювати сприятливі умови для
легалізації виплати заробітної плати. Проводити інформаційно-
роз'яснювальну роботу про ризики та негативні наслідки нелегального
працевлаштування;
10) розробляти спільні дієві заходи, спрямовані на вдосконалення
соціальної політики та запобігання відтоку трудових ресурсів з регіонального
ринку праці за рубіж, інші регіони України;
11) сприяти працевлаштуванню випускників професійно-технічних та
вищих навчальних закладів, а також громадян, які нездатні на рівних умовах
конкурувати на ринку праці і потребують соціального захисту, а саме:
інвалідів, жінок, молоді;
12) спрямовувати зусилля на удосконалення системи професійної
підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації, професійного
навчання працівників та професійної орієнтації населення, умов здійснення
наставництва шляхом впровадження дуальної форми здобуття освіти,
створення та розвитку центрів професійного навчання при організаціях
роботодавців/підприємствах, впровадження та стимулювання системи
наставництва на виробництві.
2. Обласна державна адміністрація зобов'язується:
1) забезпечувати ефективне використання природних, трудових і
фінансових ресурсів;
2) залучати Сторони роботодавців та профспілок до участі у розробці
проєктів програми економічного і соціального розвитку області на
відповідний рік, Стратегії розвитку Кіровоградської області на 2021-
2027 роки та забезпечувати їх виконання;
3) під час розробки програм економічного і соціального розвитку області
на відповідні роки передбачати конкретні заходи, які сприятимуть сталому
розвитку бізнесу;
5
4) здійснювати заходи, у межах повноважень, щодо посилення мотивації
населення до легальної зайнятості та підвищення державних гарантій в
оплаті праці, зокрема, шляхом проведення на постійній основі інформаційно-
роз'яснювальної роботи щодо переваг легальних трудових відносин,
підвищення ефективності державного нагляду та контролю за дотриманням
законодавства про працю та зайнятість населення;
5) реалізовувати державну політику у сфері промисловості, сприяти:
створенню умов для поширення кооперації між суб'єктами малого та
середнього підприємництва та великими підприємствами;
введенню в дію нових потужностей на промислових підприємствах
області, відновленню роботи підприємств, що призупинили діяльність;
збільшенню кількості інноваційно-активних підприємств, освоєнню
нових видів продукції та впровадженню нових технологій;
зменшенню кількості збиткових підприємств усіх форм власності;
6) сприяти активізації інвестиційної діяльності підприємств області
щодо залучення різних джерел інвестиційних ресурсів з метою реалізації
соціально значущих для області інвестиційних проєктів, а також на
впровадження нових технологій та технічне переобладнання підприємств;
7) аналізувати підсумки роботи галузей економіки області, підприємств і
організацій всіх форм власності та в межах своїх повноважень вживати
заходи щодо поліпшення їх діяльності;
8) систематично здійснювати аналіз причин зупинення роботи
підприємств, зменшення обсягів виробництва і послуг та порушувати перед
органами, уповноваженими управляти ними, питання про вжиття заходів
щодо поліпшення їх діяльності;
9) забезпечувати реалізацію державної регуляторної політики,
розробляти прозорі та ефективні заходи підтримки суб'єктів
господарювання, діяльність яких відповідає пріоритетним напрямам
розвитку економіки області або має важливе соціальне спрямування;
10) створювати умови для розвитку підприємств малого і середнього
бізнесу та індивідуального підприємництва, встановлення в них колективно-
договірних відносин;
11) забезпечити опрацювання та врахування пропозицій організацій
профспілок та роботодавців під час визначення проблемних питань розвитку
області та їх розв'язання на регіональному і державному рівнях;
12) сприяти насиченню продовольчого ринку області товарами
місцевого виробництва;
6
13) забезпечити, в межах повноважень, здійснення контролю за
діяльністю керуючих санацією підприємств в частині виконання умов
трудового законодавства, колективних договорів, положень Генеральної,
галузевих, територіальної угод;
14) забезпечити гласність вибору підрядних організацій для будівництва
об'єктів за конкурсом;
15) рекомендувати органам місцевого самоврядування у межах чинного
законодавства передбачати в місцевих бюджетах кошти на забезпечення
функціонування підприємств, що виробляють та/або надають житлово-
комунальні послуги;
16) вживати заходи щодо проведення своєчасних та в повному обсязі
розрахунків з підприємствами, організаціями за виконані роботи, надані
послуги відповідно до укладених договорів, замовниками яких є місцеві
органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та бюджетні
установи, що утримуються за кошти місцевих бюджетів;
17) вживати заходів щодо запобігання банкрутству підприємств, що
мають стратегічне значення для держави і області, з урахуванням положень
Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання";
18) з метою зменшення професійно-кваліфікаційного дисбалансу на
ринку праці проводити систематичну профорієнтаційну роботу, спрямовану
на вибір професій, які користуються попитом на ринку праці області;
19) надавати пропозиції щодо формування державного замовлення на
підготовку фахівців та робітничих кадрів з урахуванням потреб ринку праці;
20) вживати заходів щодо сприяння забезпеченню молоді першим
робочим місцем, стимулювання створення роботодавцями додаткових
робочих місць для соціально незахищених верств населення;
21) рекомендувати органам місцевого самоврядування передбачати в
місцевих бюджетах видатки для фінансування організації громадських робіт
для безробітних громадян;
22) вживати заходи для створення нових робочих місць, у тому числі за
рахунок розширення форм застосування праці у сфері громадського
обслуговування населення;
23) інформувати Сторони Угоди про стан реалізації програми зайнятості
населення Кіровоградської області, у разі надходження письмового запиту;
7
24) складати баланс трудових ресурсів області, попиту і пропозиції
робочої сили на підприємствах, їх професійної спрямованості і рівня
кваліфікації працівників, відповідно до тенденцій демографічного розвитку
області та інформувати про це Сторони;
25) з метою вжиття заходів щодо запобігання різкому зростанню
безробіття, під час масового вивільнення працівників створювати спеціальні
комісії у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від
22 квітня 2013 №305 "Про затвердження Порядку утворення спеціальних
комісій для вжиття заходів щодо запобігання різкому зростанню безробіття
під час масового вивільнення працівників".
3. Сторона роботодавців зобов'язується:
1) сприяти роботодавцям у прискоренні оновлення основних засобів з
метою підвищення конкурентоспроможності підприємств, створення
сучасних робочих місць та залучення інвестицій шляхом використання всіх
джерел інвестиційних ресурсів;
2) сприяти впровадженню альтернативних джерел енергозбереження та
енергозберігаючих технологій на виробництві;
3) рекомендувати роботодавцям систематично розробляти заходи щодо
підготовки і підвищення кваліфікації кадрів, у тому числі безпосередньо на
виробництві, поширювати професійні знання та досвід;
4) сприяти роботодавцям в організації та проведенні виробничого
навчання та виробничої практики для учнів установ професійної
(професійно-технічної) освіти та студентів закладів вищої освіти, відповідно
до укладених договорів між підприємствами та установами освіти.
Поширювати в середовищі роботодавців інноваційні форми та передовий
довід з організації виробничого навчання;
5) моніторити надання роботодавцями інформації територіальним
органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну
політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформації про
потребу у працівниках та про наявність вакансій, а також про заплановане
масове вивільнення працівників, у зв'язку із змінами в організації
виробництва і праці;
6) рекомендувати роботодавцям виділяти кошти на професійну
підготовку або перепідготовку робочих кадрів та запровадження програм та
міжнародних стандартів соціальної відповідальності бізнесу;
7) брати участь у підготовці пропозицій та формуванні проєктів
8
програми економічного і соціального розвитку області на відповідний рік та
стратегії розвитку Кіровоградської області на 2021-2027 роки, забезпечувати
їх реалізацію.
4. Профспілкова сторона зобов'язується:
1) всебічно сприяти реалізації в області економічних реформ,
додержанню чинного законодавства, норм і положень Генеральної,
Територіальної, галузевих угод та колективних договорів на підприємствах;
2) проводити моніторинг законодавства України з визначеної Угодою
сфери питань та вносити пропозиції до центральних органів влади щодо його
вдосконалення, виходячи з практики територіального застосування;
3) забезпечити активну участь членів профспілок у заходах,
спрямованих на подолання наслідків економічної кризи, та її упередження
виникнення в подальшому, підвищення якості продукції та продуктивності
праці, раціонального використання економічних та технологічних ресурсів;
4) у випадках ліквідації, реорганізації, банкрутства підприємств
забезпечити захист прав і гарантій працівників, своєчасне їх звернення до
суду;
5) завчасно інформувати соціальних партнерів про заплановані заходи
профспілок, які можуть вплинути на виробництво, у тому числі щодо
проведення масових акцій протесту (мітинги, демонстрації, пікетування,
страйки тощо);
6) брати участь у підготовці пропозицій до проєктів щорічних програм
економічного і соціального розвитку області, стратегії розвитку
Кіровоградської області на 2021-2027 роки, сприяти їх реалізації;
7) вживати заходів для підтримки: осіб передпенсійного віку; жінок, які
мають двох і більше дітей; одиноких матерів, які мають дітей віком до 14
років або дітей інвалідів; учасників бойових дій;
8) надавати безкоштовну юридичну допомогу працівникам, трудовим
колективам, проводити навчання профактиву, працівників господарських
органів з питань чинного законодавства, що регулює соціально-економічні,
виробничі та трудові відносини;
9) запобігати фактам необґрунтованого (без попереднього узгодження з
виборними профспілковими органами), вивільнення працівників на
підприємствах;
9
10) здійснювати громадський контроль за додержанням законодавства з
питань праці та зайнятості (працевлаштування на роботу, звільнення,
скорочення чисельності штату працівників, надання пільг та гарантій у
процесі вивільнення реорганізації, ліквідації підприємств);
11) вживати дієвих заходів щодо підвищення престижності робітничої
професії на підприємствах;
12) інформувати працівників підприємств про зміни законодавства з
питань праці та зайнятості.
РОЗДІЛ ІІ. ОПЛАТА ПРАЦІ
З метою забезпечення справедливого розподілу результатів праці,
реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати і її
достатній рівень, задоволення потреб працівників на рівні вище за державні
соціальні стандарти і гарантії, захисту споживчої та інвестиційної вартості
доходів працівників, результатом чого стане формування стійкого
платоспроможного попиту населення області.
1. Сторони домовилися:
1) забезпечити:
тарифну ставку працівника І розряду не бюджетної сфери за повністю
виконану норму часу у нормальних умовах у розмірі, передбаченому
Генеральною та галузевими угодами;
розмір основної заробітної плати (окладу) некваліфікованого робітника
(працівника) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від
форми власності за повністю виконану норму робочого часу, який працює у
нормальних умовах праці, не менше ніж 85 відсотків тарифної ставки
(посадового окладу) робітника (працівника) І розряду;
легалізацію заробітних плат та розширення охоплення соціальним
страхуванням працівників;
збільшення частки працівників, умови оплати праці яких регулюються
відповідними галузевими угодами;
2) під час застосування на підприємствах, в організаціях не бюджетної
сфери незалежно від форми власності інших систем оплати праці, ніж
тарифна, встановлювати нижчу межу оплати за кваліфіковану працю не
нижче розміру тарифної ставки робітника І розряду в небюджетній сфері;
3) з метою більш динамічного підвищення рівня добробуту працівників,
стимулювання купівельної спроможності та внутрішнього споживання
товарів, зменшення негативних процесів тінізації трудових відносин та
10
вимушеної трудової міграції, вживати заходи щодо поетапного підвищення
рівня середньої заробітної плати в області з урахуванням
загальноукраїнських тенденцій та вважати за необхідне досягнення до
2021 року рівня середньої заробітної плати в області, передбаченого пунктом
2.13 Генеральної угоди;
4) у разі заборгованості з виплати заробітної плати працівникам
підприємств, установ, організацій вживати спільних оперативних заходів,
відповідно до повноважень та в межах чинного законодавства, щодо їх
ліквідації та недопущення у подальшому;
5) для працівників госпрозрахункових закладів охорони здоров'я і їх
підрозділів застосовувати умови праці, встановлені для працівників
бюджетної сфери, як мінімальні гарантії. Виходячи з фінансових
можливостей, їх розмір може бути вищим, ніж у бюджетній сфері.
2. Обласна державна адміністрація зобов'язується:
1) забезпечити своєчасну і в повному обсязі виплату заробітної плати
працівникам установ та закладів бюджетної сфери, які утримуються за кошти
місцевих бюджетів;
2) здійснювати контроль за виплатою поточної заробітної плати та
погашенням заборгованості з неї з урахуванням сум індексації заробітної
плати у зв'язку із зростанням цін та компенсації за несвоєчасну виплату
заробітної плати;
3) забезпечити жорсткий контроль за дотриманням підприємствами,
установами та організаціями статті 15 Закону України "Про оплату праці"
щодо першочерговості направлення коштів на виплату заробітної плати
працівникам;
4) включати до контрактів з керівниками підприємств комунальної
форми власності положення щодо відповідальності роботодавця за
виникнення заборгованості із заробітної плати або її зростання. Ставити
умовою преміювання керівника відсутність заборгованості по заробітній
платі, ЄСВ, виконання умов колективного договору;
5) оприлюднювати у засобах масової інформації або на офіційних веб-
сайтах органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування
інформацію про вжиття заходів впливу до керівників підприємств, установ та
організацій, де наявні борги із виплати заробітної плати або не
забезпечуються мінімальні державні гарантії в оплаті праці, а також про
кількість здійснених управлінням Держпраці в області заходів державного
контролю щодо дотримання вимог законодавства з питань оплати праці на
11
підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та
господарювання і про їх результати;
6) ініціювати, відповідно до чинного законодавства, розірвання
контрактів із керівниками підприємств державної та комунальної форми
власності, з вини яких допускається порушення законодавства про оплату
праці та зобов'язань колективних договорів в частині своєчасності виплати
заробітної плати;
7) сприяти проведенню тристоронніх консультацій на обласному рівні в
частині фінансового забезпечення працівників бюджетної сфери області
соціальними гарантіями, визначеними законами та іншими нормативно-
правовими актами держави, у разі надходження відповідних звернень;
8) здійснювати щомісячний моніторинг стану заборгованості із виплати
заробітної плати на підприємствах, в установах, організаціях усіх форм
власності і господарювання в області та вживати заходи, в межах своїх
повноважень, щодо її ліквідації;
9) рекомендувати органам місцевого самоврядування, у межах чинного
законодавства, передбачати в місцевих бюджетах видатки на розвиток
підприємств комунальної власності та ліквідацію їх збиткової діяльності;
10) забезпечувати формування фонду заробітної плати працівників
бюджетних установ з урахуванням виконання в повному обсязі вимог
чинного законодавства з питань оплати та стимулювання праці;
11) передбачати в кошторисах бюджетних установ видатки на
преміювання, надання матеріальної допомоги працівникам установ і закладів
освіти, стимулювання творчої праці і педагогічного новаторства керівних і
педагогічних працівників;
12) виплачувати:
працівникам музеїв та бібліотек - доплату за вислугу років, допомогу на
оздоровлення під час надання щорічної відпустки у розмірі посадового
окладу, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у
розмірі до одного посадового окладу, а також грошову винагороду за
сумлінну працю у розмірі до одного посадового окладу працівникам музеїв
та надбавку за особливі умови роботи працівникам бібліотек згідно з чинним
законодавством України;
працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків
культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів
культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів - доплати за вислугу
років, допомогу для оздоровлення та матеріальну допомогу для вирішення
соціально-побутових питань, згідно з вимогами постанови Кабінету
12
Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1026;
педагогічним, науково-педагогічним працівникам і працівникам охорони
здоров'я - допомогу на оздоровлення у розмірі місячного посадового окладу
(ставки заробітної плати) під час надання щорічної відпустки;
навчально-допоміжному персоналу установ освіти - допомогу на
оздоровлення у розмірі до одного місячного посадового окладу у межах
передбаченого фонду оплати праці;
13) рекомендувати органам місцевого самоврядування та районним
державним адміністраціям виплачувати педагогічним працівникам закладів
освіти щорічну грошову винагороду за сумлінну працю, зразкове виконання
службових обов'язків у розмірі одного посадового окладу.
Запровадити місцеві програми матеріальної підтримки працівників
охорони здоров'я у вигляді доплат і надбавок до заробітної плати;
14) передбачити кошти на оплату праці медичним працівникам та
працівникам галузі культури за роботу у нічний час, вихідні та святкові дні;
15) вносити пропозиції до обласної ради стосовно коригування фондів
оплати праці бюджетних установ і організацій у разі встановлення на
державному рівні нового розміру мінімальної заробітної плати відповідно до
чинного законодавства та у разі збільшення посадових окладів працівникам
бюджетних установ і організацій відповідно до постанов Кабінету Міністрів
України;
16) забезпечувати виплати, передбачені законодавством, працівникам
закладів і установ освіти, охорони здоров'я та культури, які направляються у
відрядження для підвищення кваліфікації;
17) забезпечити своєчасне проведення індексації заробітної плати
працівників бюджетної сфери;
18) на запит Федерації профспілок області у десятиденний термін
надавати інформацію про стан фінансування з бюджету витрат на оплату
праці працівників бюджетної сфери та обсяги заборгованості із заробітної
плати і вжиті заходи щодо їх зменшення.
3. Сторона роботодавців зобов'язується:
1) сприяти включенню до колективних договорів умов щодо виконання
вимог:
статті 97 Кодексу законів про працю України - про першочерговість
виплати заробітної плати;
статті 115 Кодексу законів про працю України, статті 24 Закону України
13
"Про оплату праці" - щодо виплати заробітної плати не менше двох разів на
місяць зі встановленням конкретних термінів виплати та розміру заробітної
плати за першу половину місяця;
2) сприяти у здійсненні організаціями профспілок громадського
контролю за дотриманням законодавства про працю відповідно до Закону
України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", у тому числі
безперешкодного доступу представників профспілок до робочих місць на
підприємствах, в установах,організаціях, де працюють члени профспілок.
4. Профспілкова Сторона зобов'язується:
1) здійснювати громадський контроль за додержанням на підприємствах,
в установах та організаціях вимог законодавства про працю, в тому числі за
виконанням договірних гарантій з оплати праці та своєчасністю виплати
заробітної плати;
2) брати участь в опрацюванні проєктів нормативно-правових актів з
питань оплати праці;
3) взаємодіяти з питань реалізації права на своєчасну оплату праці з
органами виконавчої влади, органами державного нагляду, органами
місцевого самоврядування;
4) надавати консультації та правову допомогу працівникам - членам
профспілок у захисті їх прав з питань оплати праці, представляти їх інтереси
у комісіях з трудових спорів, у судах;
5) постійно проводити аналіз і оцінку стану реалізації законодавства з
питань оплати праці, вносити пропозиції щодо його удосконалення;
6) спрямовувати учасників колективних переговорів від профспілок на
локальному, територіальному рівні на додержання принципів і досягнення
показників, передбачених Угодою;
7) домагатися укладення на всіх підприємствах, де діють профспілкові
організації, колективних договорів та внесення до них конкретних
зобов'язань роботодавців щодо обсягів та строків погашення заборгованості з
заробітної плати, здійснювати контроль за їх виконанням;
8) вимагати від власників розірвання трудового договору (контракту) з
керівником підприємства, якщо він порушує законодавство про працю,
ігнорує норми і положення Генеральної, Територіальної, галузевих угод та
колективного договору підприємства, відмовляється від укладання
колдоговору або його перегляду за ініціативою профспілок;
14
9) проводити систематичні навчання профактиву та членів профспілок з
питань застосування чинного законодавства України, яке гарантує
дотримання їх трудових та соціально-економічних прав та інтересів, у тому
числі передбачені нормами Генеральної, галузевих та цієї Угод;
10) надавати роз'яснення працівникам підприємств, установ, організацій
щодо порядку примусового стягнення боргів із заробітної плати та інших
виплат, а також негативних наслідків застосування неформальних форм
оплати праці;
11) захищати інтереси найманих працівників підприємств, установ,
організацій щодо додержання чинного законодавства в питаннях оплати
праці, в тому числі через механізм індивідуальних та колективних трудових
спорів.
РОЗДІЛ ІІІ. ОХОРОНА ПРАЦІ
1. Сторони домовилися:
1) здійснювати обмін інформацією про виявлені факти порушень норм
конвенцій Міжнародної організації праці, інших міжнародних договорів,
учасником яких є Україна, та законодавства України в сфері охорони праці;
2) в межах повноважень сприяти скороченню не задекларованої праці в
області, у тому числі унеможливленню фактичного допуску працівників до
роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення
працівників на неповний робочий час у разі фактичного виконання ними
роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, виплати
заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного
соціального внеску на загальнообов'язкове соціальне страхування та
податків;
3) сприяти своєчасному проведенню атестації робочих місць та наданню
працівникам пільг і компенсацій за роботу у важких та шкідливих умовах;
4) під час скасування, внесення змін та розроблення нових нормативно-
правових актів з безпеки і гігієни праці забезпечувати дотримання норм
законодавства про охорону праці та соціальний діалог;
5) здійснювати контроль за своєчасним та якісним наданням
працівникам, які зайняті у шкідливих умовах праці, відповідних пільг і
компенсацій, передбачених чинним законодавством (підвищеної оплати
праці, додаткової відпустки, лікувально-профілактичного та спеціального
15
харчування, пільгового пенсійного забезпечення);
6) забезпечити здійснення права на охорону праці та соціальний захист
працівників відповідно до національного законодавства та міжнародних
актів, ратифікованих Україною та передбачених Угодою про асоціацію між
Україною та Європейським Союзом;
7) здійснювати заходи щодо створення на робочих місцях безпечних та
нешкідливих умов праці, мінімізації ризиків виникнення нещасних випадків;
8) висвітлювати в засобах масової інформації питання щодо безпечної
життєдіяльності населення, проблеми та перспективи розвитку охорони праці
в області, передовий досвід у цій сфері.
2. Обласна державна адміністрація зобов'язується:
1) в межах повноважень забезпечити координацію діяльності щодо
реалізації державної політики у сфері охорони праці у своїх структурних
підрозділах та райдержадміністраціях;
2) розглядати, за участю сторін соціального діалогу, питання про стан
виробничого травматизму і професійних захворювань на засіданнях колегії
Управління Держпраці в області. Оприлюднювати інформацію про стан
охорони праці в області;
3) доручити головним розпорядникам коштів місцевих бюджетів
встановити контроль за належним виконанням підпорядкованими
установами вимог статті 19 Закону України "Про охорону праці";
4) організувати навчання з питань охорони праці посадових осіб
районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування у
відповідності з вимогами нормативно-правових актів з охорони праці;
5) у разі надходження відповідного запиту, сприяти реалізації права
профспілок на здійснення громадського контролю за додержанням
законодавства про охорону праці та створенням безпечних і нешкідливих
умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов,
забезпеченням працівників засобами індивідуального та колективного
захисту;
6) залучати обласні організації профспілок та роботодавців до розробки і
реалізації обласних програм стосовно поліпшення умов праці та безпеки
виробничого середовища, а також заходів з охорони праці та охорони
навколишнього природного середовища;
16
7) з метою соціального захисту працюючих, зайнятих на роботах з
шкідливими умовами праці, та відповідно до Закону України "Про місцеві
державні адміністрації" забезпечити на підприємствах, в установах,
організаціях, що утримуються за рахунок бюджету, фінансування та якісне
проведення атестації робочих місць за умовами праці у передбачені
законодавством терміни;
8) проводити моніторинг стану виробничого травматизму на
підприємствах, в установах організаціях, у тому числі і травматизму, не
пов'язаного з виробництвом, та інформувати Сторони Угоди про його
результати, у разі надходження відповідного запиту.
3. Сторона роботодавців зобов'язується:
1) вживати заходів для припинення виконання робіт у разі наявності
безпосередньої загрози життю та здоров'ю працівників, у тому числі за
поданням представників профспілок;
2) спрямовувати кошти на здійснення заходів щодо досягнення
встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці, що є
складовою колективного договору, в обсязі більшому за мінімальну
законодавчу норму, встановлену статтею 19 Закону України "Про охорону
праці";
3) сприяти здійсненню профілактично-відновлювального лікування та
оздоровлення працівників, насамперед зайнятих в шкідливих умовах праці,
зокрема в санаторіях-профілакторіях, санаторно-курортних закладах, шляхом
залучення всіх можливих джерел фінансування;
4) своєчасно, згідно з законодавством, проводити медичні огляди
працівників, зайнятих на роботах зі шкідливими чи небезпечними умовами
праці, які потребують відповідного професійного добору, а також осіб віком
до 21 року та виконувати рекомендації заключних актів, за результатами
проведених медоглядів, у частині поліпшення умов праці та оздоровлення
працівників;
5) пропагувати в середовищі роботодавців недопущення дискримінації
та стигматизації ВІЛ-інфікованих, хворих на СНІД і туберкульоз та
забезпечення їх соціальних гарантій.
4. Профспілкова сторона зобов'язується:
1) брати участь у розробці програм з питань охорони праці;
2) проводити перевірки стану охорони праці окремих підприємств,
17
організацій та установ незалежно від форм власності, в межах повноважень,
наданих чинним законодавством;
3) забезпечувати здійснення дієвого громадського контролю за
додержанням роботодавцями вимог законодавства про охорону праці,
виконанням необхідних профілактичних заходів, спрямованих на створення
належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам,
професійним захворюванням та іншим випадкам загрози життю або здоров'ю
працівників;
4) брати участь у розслідуванні нещасних випадків, забезпечувати
захист інтересів постраждалих та їх сімей, сприяти ліквідації наслідків
нещасних випадків;
5) контролювати надання пільг і компенсацій за роботу у шкідливих і
небезпечних умовах, відшкодування шкоди, заподіяної здоров'ю працюючих;
6) забезпечити надання методичної та практичної допомоги профкомам
у формуванні розділів з охорони праці в колективних договорах;
7) проводити навчання профактиву з питань охорони праці;
8) інформувати трудові колективи і профактив про зміни у законодавстві
про охорону праці;
9) надавати безкоштовну юридичну допомогу членам профспілок,
представляти їх інтереси в органах, що розглядають трудові спори
(конфлікти);
10) брати участь у роботі комісій з проведення атестації робочих місць
за умовами праці;
11) вносити державним органам управління і нагляду відповідні подання
у разі систематичного порушення роботодавцем вимог нормативних актів з
охорони праці та відмови усунення виявлених порушень;
12) активізувати роботу представників профспілок з охорони праці,
комісій профспілкових комітетів та громадських інспекторів за дотриманням
правил охорони і безпеки праці;
13) захищати права та законні інтереси працівників під час вирішення
трудових спорів з питань умов та охорони праці, протидіяти безпідставному
звинуваченню потерпілих, відмові роботодавця скласти акт установленої
форми;
18
14) домагатись дотримання законодавства щодо відшкодування шкоди,
заподіяної працівникам ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням
ними трудових обов'язків, правильністю та обґрунтованістю встановлення
провини постраждалих на виробництві;
15) вживати заходи для фінансування заходів з питань охорони праці на
підприємствах, установах та організаціях;
16) здійснювати контроль за проведенням на підприємствах, в установах
та організаціях атестації робочих місць за умовами праці та надання
додаткових оплачуваних відпусток за особливий характер праці та за роботу
у шкідливих умовах.
РОЗДІЛ IV . СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ, ГУМАНІТАРНІ ПИТАННЯ,
МОЛОДІЖНА ПОЛІТИКА, ЗАДОВОЛЕННЯ ДУХОВНИХ ПОТРЕБ
1. Сторони домовилися:
1) забезпечити дотримання чинного законодавства у сфері соціальних
гарантій і соціального захисту населення;
2) створювати умови для підвищення тривалості життя шляхом розвитку
інфраструктури для занять масовим спортом та активного відпочинку,
пропаганди здорового способу життя;
3) використовувати потенціал соціальних служб області для залучення
осіб з інвалідністю, самотніх людей похилого віку, бездомних осіб та осіб,
звільнених з місць позбавлення волі, до суспільного життя;
4) в умовах децентралізації влади сприяти створенню ефективної
системи соціального, культурного, освітянського та медичного
обслуговування населення області.
2. Обласна державна адміністрація зобов'язується:
1) враховувати пропозиції Сторін соціального діалогу під час
формування соціально спрямованих видатків місцевих бюджетів всіх рівнів;
2) передбачати під час формування проєкту обласного бюджету
асигнування на утримання і розвиток закладів охорони здоров'я, освіти,
соціального захисту населення, культури, фізичної культури і спорту та
контролювати їх фінансування;
3) вживати заходи щодо ліквідації і недопущення заборгованості
місцевих бюджетів перед підприємствами житлово-комунального
19
господарства за спожиті бюджетними установами комунальні послуги;
4) не допускати прийняття рішень, які спричинятимуть необґрунтоване
скорочення чисельності працівників та мережі установ і закладів освіти,
охорони здоров'я, культури та спорту;
5) забезпечити надання населенню області гарантованих видів
безкоштовної медичної допомоги та пільг, передбачених чинним
законодавством, виконання комплексних заходів щодо боротьби із
захворюванням на туберкульоз;
6) вживати заходи щодо забезпечення дотримання законодавства у сфері
захисту прав споживачів, санітарних норм і правил, згідно з чинним
законодавством України;
7) вживати заходи щодо розвитку та вдосконалення діючої системи
транспортного обслуговування пасажирів через мережу автостанцій,
підвищення якості обслуговування перевізниками, а також сприяти
своєчасному і повному відшкодуванню їм витрат на перевезення пільгових
категорій населення;
8) рекомендувати органам місцевого самоврядування, районним
державним адміністраціям та місцевим радам забезпечити перевезення
педагогічних працівників, які працюють у сільській місцевості, до місця
роботи і додому шкільними автобусами та/або шляхом залучення
перевізників;
9) виділяти, в межах бюджетних асигнувань, кошти для підтримки
матеріально-технічної бази закладів культури. Забезпечувати, за
необхідністю, фінансування клубних, бібліотечних, музейних закладів.
Сприяти виділенню коштів на комплектування фондів бібліотек області і
передплати для них періодичних видань;
10) рекомендувати під час затвердження бюджетів міст, районів та
об'єднаних територіальних громад передбачити необхідні кошти для:
організації здобуття безоплатної позашкільної освіти дітей із
багатодітних сімей, дітей із малозабезпечених сімей, дітей з інвалідністю,
дітей сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у закладах
позашкільної освіти та мистецьких школах сфери культури, відповідно до
статті 26 Закону України "Про позашкільну освіту";
розвитку територіальних центрів соціального обслуговування (надання
соціальних послуг), центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів, надання
матеріальної допомоги на оздоровлення при виході в основну відпустку для
працівників територіальних центрів, на придбання спецодягу і спецвзуття
працівникам соціального захисту, кошти на оплату проїзду, пов'язаного з
20
обслуговуванням самотніх і непрацездатних громадян, проходження
медоглядів працівниками;
надання додаткової соціальної допомоги студентам з числа сиріт, із
малозабезпечених сімей, молодим сім'ям, молодим фахівцям, багатодітним
сім'ям, які такої допомоги потребують;
11) забезпечити створення сприятливих умов проведення іміджевих для
області культурно-мистецьких заходів всеукраїнського та міжнародного
рівнів шляхом підтримки театрально-концертних закладів та заохочення
митців;
12) з метою поліпшення якості надання медичної допомоги у сільській
місцевості організовувати планові виїзди бригад лікарів обласних
лікувально-профілактичних закладів для проведення диспансеризації
сільського населення та раннього виявлення захворювань з відповідною
оплатою;
13) при формуванні об'єднаних територіальних громад забезпечувати
виконання галузевого законодавства у закладах, що функціонують на
території громади;
14) рекомендувати бюджетним установам щороку передбачати у
розрахунках до кошторисів окремим розділом видатки на проведення
культурно-масової, фізкультурної і оздоровчої роботи профкомів бюджетних
організацій в розмірі не менше 0,3% фонду оплати праці;
15) сприяти виділенню та своєчасному перерахуванню підприємствам
міського пасажирського та приміського пасажирського електро-, авто-
транспорту, коштів на компенсацію витрат від перевезень пільгових
категорій громадян за рахунок коштів місцевих бюджетів;
16) забезпечити збереження установ соціального захисту та соціальної
інфраструктури в період впровадження реформи децентралізації і утворення
об'єднаних територіальних громад та недопущення необґрунтованих змін
форми власності, закриття, перепрофілювання закладів культури,
позашкільної освіти, сфери фізичної культури і спорту, у тому числі дитячо-
юнацьких спортивних шкіл, а також скорочення робочих місць та
незаконного масового звільнення їх працівників;
17) рекомендувати органам місцевого самоврядування надавати адресну
одноразову допомогу молодим спеціалістам бюджетних галузей, а також
студентам з малозабезпечених сімей, молодим сім'ям;
18) розвивати систему професійної орієнтації і психологічної підтримки
молоді, у тому числі професійної орієнтації учнів, підвищення її мотивації до
трудової діяльності за професіями і спеціальностями, що затребувані на
21
ринку праці;
19) сприяти підвищенню конкурентоздатності молодих фахівців,
випускників закладів вищої освіти обласного підпорядкування на місцевих
ринках праці. Здійснювати моніторинг дисципліни проведення освітнього
процесу та якості освіти в закладах професійної (професійно-технічної) та
вищої освіти області, розробляти та надавати відповідні пропозиції в межах
повноважень, наданих законодавством;
20) забезпечити виділення земельних ділянок для індивідуального
будівництва і колективної забудови під молодіжний житловий комплекс у
встановленому законом порядку;
21) передбачати кошти на фінансову підтримку місцевих осередків
всеукраїнських громадських організацій фізкультурно-спортивної
спрямованості (ФСТ ДЮСШ) і спортивних споруд місцевого значення за
рахунок коштів місцевих бюджетів;
22) забезпечити виконання програми оздоровлення та відпочинку дітей,
молоді та сімей з дітьми Кіровоградської області;
23) забезпечити, відповідно до Закону України "Про оздоровлення та
відпочинок дітей", відкритість та прозорість під час проведення тендерних
процедур на закупівлю послуг з оздоровлення та відпочинку дітей. Надавати
пріоритет дитячим оздоровчим закладам області під час організації та
проведення державних закупівель путівок на оздоровлення та відпочинок
дітей за рахунок коштів місцевих бюджетів;
24) забезпечувати під час формування обласного бюджету і
рекомендувати органам місцевого самоврядування під час формування
місцевих бюджетів виділення асигнувань для вирішення проблем
соціального захисту на безкоштовне гаряче харчування учнів 1-4 класів,
дітей-сиріт, дітей-чорнобильців, дітей з малозабезпечених сімей, дітей
учасників АТО, дітей позбавлених батьківського піклування з урахуванням
дотримання норм харчування, затверджених Кабінетом Міністрів України;
25) запровадити мотиваційні заходи щодо забезпечення житлом, сплати
комунальних послуг, виділенню земельних ділянок та наданню
безкоштовного проїзду при виконанні професійних обов'язків, з метою
збереження кадрового потенціалу закладів охорони здоров'я.
3. Сторона роботодавців зобов'язується:
1) брати участь у розробці та реалізації обласних програм соціально -
культурного розвитку й охорони здоров'я;
22
2) здійснювати заходи соціального захисту працівників і членів їх сімей,
інвалідів, ветеранів війни та праці, учасників АТО, осіб які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи, пенсіонерів, які раніше працювали на
цих підприємствах, а також жінок, які перебувають у відпустках по догляду
за дітьми;
3) рекомендувати роботодавцям передбачати в колективних договорах
норми щодо:
розвитку фізичної культури та спорту;
соціального захисту ветеранів праці та людей похилого віку;
соціального заохочення молодих фахівців;
4) сприяти налагодженню тісної співпраці роботодавців з закладами
освіти, з метою підготовки якісних фахівців згідно сучасних потреб на ринку
праці, а саме:
організації підготовки кадрів;
організації практики учнів та студентів;
проведення профорієнтаційних заходів
4. Профспілкова сторона зобов'язується:
1) під час укладення колективних договорів передбачати вирішення
питань щодо соціально-побутового забезпечення, оздоровлення, медичного
обслуговування, організації культурно-масової, фізкультурної роботи серед
працівників;
2) брати участь у реалізації обласних програм культурно-мистецького
спрямування, програми розвитку фізичної культури і спорту, організації
відпочинку та оздоровленні дітей, студентів, працівників;
3) сприяти реалізації державної політики щодо формування здорового
способу життя населення, особливо молоді;
4) забезпечувати проведення в області:
всеукраїнського огляду роботи профспілок і трудових колективів на
кращу організацію літнього оздоровлення й відпочинку дітей;
фізкультурно-масових, спортивних заходів усіх рівнів (всеукраїнські
галузеві та регіональні спартакіади, змагання з видів спорту, кроси, турніри
тощо) серед працівників, членів їх сімей, вихованців дитячо-юнацьких
спортивних шкіл;
5) здійснювати громадський контроль та сприяти процесам навчання,
працевлаштування молоді, створенням належних умов для її адаптації в
трудових колективах, підвищення кваліфікації та професійної майстерності,
23
задоволення її культурно-освітніх, соціально-економічних, житлово-
побутових та оздоровчих потреб;
6) надавати безкоштовну консультативну допомогу членам профспілок,
профспілковим комітетам, трудовим колективам з питань соціально-
економічного захисту, пенсійного забезпечення, надання допомоги сім'ям з
дітьми;
7) домагатися передбачення у колективних договорах відповідальності
сторін за збір і збереження інформації про роботу працівників на
підприємстві, у т.ч. за шкідливими та важкими умовами праці, нараховану
заробітну плату та сплачені страхові внески, а у разі ліквідації підприємства
без правонаступника - передачі цих документів до Державного архіву,
проведення у передбачені терміни атестації робочих місць за умовами праці;
8) протидіяти прийняттю рішень, що спричиняють необґрунтоване
скорочення чисельності працівників та мережі установ і закладів освіти,
охорони здоров'я, культури та спорту, соціальної сфери;
9) проводити роботу зі збільшення у програмах соціально-економічного,
туристичного і культурного розвитку області частки капітальних вкладень на
розвиток соціальної сфери, включаючи комунальне господарство,
будівництво та ремонт доріг, особливо у сільській місцевості;
10) під час укладання колективних договорів на підприємствах різних
форм власності передбачити заходи щодо соціального захисту: ветеранів
війни та праці, жертв нацистських переслідувань, учасників бойових дій в
зоні АТО, членів сімей загиблих (померлих) воїнів, працівників тилу та дітей
війни;
11) здійснювати громадський контроль за тарифами на послуги, які
затверджуються місцевими органами виконавчої влади (на житлово-
комунальні та транспортні послуги);
12) домагатися включення представників від профспілок до складу
комісій, утворених за рішенням районних державних адміністрацій та
виконавчих органів міських рад, які розглядають питання призначення
житлових субсидій;
13) розробляти для профспілкових організацій методичні рекомендації
щодо соціального захисту працюючих і проводити навчання голів профкомів
підприємств та організацій області з цих питань;
14) проводити оздоровлення та відпочинок дітей із залученням
додаткових джерел фінансування, не допускати скорочення мережі діючих
24
дитячих закладів оздоровлення та відпочинку;
15) підвищувати престижність робітничих професій та технічних
спеціальностей серед молоді як фундаментальних в розвитку національної
економіки;
16) сприяти процесам навчання, створення належних умов для адаптації
молоді в трудових колективах, підвищенні кваліфікації та професійної
майстерності;
17) вживати заходи з метою удосконалення профорієнтаційної роботи
серед молоді, підвищення їх мотивації до трудової діяльності за професіями і
спеціальностями, затребуваними на ринку праці.
РОЗДІЛ V. СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ
З метою визначення та узгодження позицій працівників, роботодавців,
органів виконавчої влади та місцевого самоврядування під час прийняття
рішень з трудових, соціальних, економічних питань
1. Сторони домовилися:
1) здійснювати соціальний діалог з питань формування та реалізації
державної соціальної, економічної політики, регулювання трудових відносин
у формах обміну інформацією, консультацій, колективних переговорів,
узгоджувальних процедур;
2) сприяти підвищенню ролі та ефективності обласної тристоронньої
соціально-економічної ради та територіальних тристоронніх соціально-
економічних рад;
3) обмінюватись інформацією, що визначена цією Угодою, для
здійснення взаємного контролю за виконанням взятих на себе зобов'язань;
4) продовжити і закріпити практику включення у колективні договори
положень, які забезпечують умови і гарантії діяльності профспілковим
організаціям підприємств, установ та організацій незалежно від форм
власності для виконання ними статутних завдань;
5) надавати методичну допомогу сторонам соціального діалогу на всіх
рівнях з питань колективно-договірного регулювання трудових і соціально-
економічних відносин, укладення колективних угод і договорів та
забезпечення їх виконання;
25
6) сприяти розвитку колективно-договірного регулювання трудових
відносин у суб'єктах господарювання усіх форм власності;
7) здійснювати систематичне висвітлення в засобах масової інформації
домовленостей, досягнутих під час проведення консультацій і переговорів
соціальних партнерів;
8) проводити моніторинг виявлених гострих проблем на підприємствах,
організаціях, установах області, які можуть стати причиною конфліктів,
страйків. Своєчасно інформувати партнерів про наміри і дії з подолання
конфліктних ситуацій в регіоні та залучати спеціалістів відділення
Національної служби посередництва і примирення в області до врегулювання
розбіжностей шляхом прийняття і реалізації компромісних рішень;
9) інформувати Сторони про проведення зборів, форумів, зустрічей за
"круглим столом" та інших заходів з вирішення проблемних питань
соціального і економічного розвитку області, з метою можливості участі у
них представників Сторін;
10) вносити узгоджені пропозиції щодо удосконалення законодавства з
питань соціального діалогу, колективно-договірного регулювання, вирішення
колективних трудових спорів з урахуванням кращих європейських практик;
11) проводити спільні заходи з метою сприяння підвищенню
ефективності проведення соціального діалогу на всіх рівнях та застосуванню
кращих прикладів з європейської практики;
12) сприяти створенню необхідних умов для вільної діяльності
репрезентативних профспілок на підприємствах, в установах та організаціях
незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності
відповідно до ратифікованих Україною Конвенцій Міжнародної Організації
Праці №87 "Про свободу асоціації та захист права на організацію", №135
"Про захист прав представників працівників на підприємстві та можливості,
що їм надаються", дотримуватись прав і гарантій діяльності профспілок,
передбачених статтями 40-45 Закону України "Про професійні спілки, їх
права та гарантії діяльності".
2. Обласна державна адміністрація зобов'язується:
1) забезпечувати участь уповноважених представників від організацій
профспілок і роботодавців, які є Сторонами Угоди, у засіданнях колегій
облдержадміністрації, райдержадміністрацій, під час розгляду нормативно-
правових актів у сфері соціальних, економічних і трудових відносин та
надавати їм можливість представляти позицію Сторін під час їх обговорення
та прийняття рішення. Рекомендувати включати до складу колегій місцевих
26
органів виконавчої влади, виконавчих комітетів міських рад представників
організацій роботодавців та профспілок відповідного рівня;
2) сприяти реалізації прав профспілок та організацій роботодавців,
визначених Законом України "Про професійні спілки, їх права та гарантії
діяльності", Законом України "Про організації роботодавців, їх об'єднання,
права і гарантії їх діяльності", іншими законами України, Генеральною,
галузевими угодами, цією Угодою, Статутами організацій профспілок,
колективними договорами підприємств, установ, організацій;
3) вживати заходи щодо недопущення роботодавцями дискримінації
працівників, у залежності від членства у профспілці, у тому числі щодо
своєчасного та у повному обсязі перерахування членських внесків;
4) проводити моніторинг дотримання норм конвенцій Міжнародної
організації праці, інших міжнародних договорів, учасником яких є Україна,
та національного законодавства щодо забезпечення прав і гарантій діяльності
профспілок та організацій роботодавців, здійснювати обмін інформацією про
виявлені факти порушень з метою вжиття заходів до їх усунення. У разі
необхідності ініціювати розгляд зазначених питань на засіданнях колегії
обласної державно адміністрації;
5) надавати безкоштовно профспілковій Стороні та Стороні
роботодавців інформацію з питань соціально-економічного розвитку області,
а також аналітичну інформацію структурних підрозділів
облдержадміністрації за їх запитами;
6) забезпечити співпрацю та взаємну участь Сторін соціального діалогу
в організації навчання державних службовців та профактиву області;
7) включати в професійні програми підвищення кваліфікації державних
службовців питання колдоговірного регулювання трудових відносин,
застосування трудового законодавства;
8) забезпечити виконання постанови Кабінету Міністрів України від
21 серпня 2019 року № 768, якою внесено зміни до постанови Кабінету
Міністрів України від 13 лютого 2013 року № 115 "Про порядок повідомної
реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних
договорів";
9) сприяти проведенню переговорів, врегулюванню конфліктних
ситуацій та розбіжностей, які виникають на підприємствах, установах,
організаціях області з метою запобігання організації та проведення страйків
та акцій соціального протесту. Залучати до врегулювання розбіжностей
обласне відділення Національної служби посередництва і примирення в
27
Кіровоградській області;
10) рекомендувати учасникам колективних переговорів з укладення
регіональних угод та колективних договорів застосовувати визначені даною
Угодою засади ведення соціального діалогу на відповідних рівнях.
3. Сторона роботодавців зобов'язується:
1) надавати організаціям профспілок інформацію з питань, що
стосуються роботи підприємств, в межах обсягу, встановленого внутрішніми
нормативними положеннями, документами;
2) створювати необхідні умови для вільної діяльності організацій
профспілок на підприємствах незалежно від форми власності, виду
діяльності і галузевої належності відповідно до ратифікованих Україною
Конвенцій Міжнародної організації праці № 87 "Про свободу асоціації та
захист права на організацію", № 135 "Про захист прав представників
працівників на підприємстві та можливості, що їм надаються".
Дотримуватись норм трудового законодавства України стосовно прав
організацій профспілок відповідно до Закону України "Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності";
3) рекомендувати керівникам підприємств сплачувати профспілкові
внески на підставі письмових заяв працівників - членів профспілки, в
безготівковій формі, в порядку, в строки та в обсязі, передбачених чинним
законодавством й колективними договорами та угодами, а також передбачати
у колективному договорі Порядок та місце зберігання письмових заяв членів
профспілки;
4) сприяти збереженню діючих організацій профспілок у разі
реорганізації, перепрофілювання підприємств чи зміни їх власників;
5) дотримуватися вимог Конвенції Міжнародної організації праці № 98
"Про застосування принципів права на організацію і ведення колективних
переговорів" та не допускати втручання в діяльність організацій профспілок;
6) сприяти роботодавцям у проведенні соціального діалогу на
територіальному та галузевому рівнях;
7) при укладенні колективного договору сприяти його підписанню
особою з відповідними повноваженнями. Брати активну участь у проведенні
колективних переговорів та укладенні Територіальної угоди й обласних
програм;
8) не перешкоджати створенню і функціонуванню профспілкових
28
організацій на підприємствах та взаємодіяти з профспілковими організаціями
відповідно до укладених Генеральної, галузевих, Територіальної угод та
колективних договорів;
9) сприяти діяльності структур галузевих, міських і районних,
об'єднаних територіальних громад, організацій профспілок і роботодавців, як
сторонам соціального діалогу цих рівнів;
10) сприяти вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) та
брати участь у роботі примирних комісій, трудових орбіт ражів та інших
органів, які розглядають колективні трудові спори (конфлікти).
4. Профспілкова сторона зобов'язується:
1)надавати методичну і практичну допомогу підприємствам, установам,
організаціям щодо розробки, укладення та виконання колективних договорів.
Щороку готувати методичні матеріали для проведення колдоговірної
кампанії;
2) у разі виявлення порушень прав профспілок на підприємствах, в
установах та організаціях усіх форм власності невідкладно інформувати
обласну державну адміністрацію та обласне об'єднання організацій
роботодавців;
3) надавати організаційну підтримку та методичну допомогу учасникам
соціального діалогу на всіх рівнях з питань колективно-договірного
регулювання соціально-трудових відносин, укладення угод і колективних
договорів та забезпечення їх виконання.
РОЗДІЛ VI. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
З метою забезпечення реалізації положень цієї Угоди, здійснення
контролю за її виконанням
1. Сторони домовились:
1) здійснювати у рамках своїх повноважень і в порядку, визначеному
кожною Стороною, контроль за виконанням цієї Угоди;
2) аналізувати стан виконання Угоди. Щороку розглядати підсумки її
виконання на засіданні обласної тристоронньої соціально-економічної ради;
3) вирішувати спірні питання та проблеми, що виникають під час
виконання цієї Угоди, шляхом проведення консультацій і переговорів;
Останнє оновлення (Понеділок, 13 лютого 2023, 09:26)