НАСТУП ВЛАДИ НА ПРАВА ПРАЦІВНИКІВ І ПРОФСПІЛОК

НАСТУП ВЛАДИ НА ПРАВА ПРАЦІВНИКІВ І ПРОФСПІЛОК
ФПУ прийняла постанова «Про протидію Федерації профспілок
України черговому наступу влади на права працівників та профспілок». Чим вона викликана? Останнім часом політична більшість діючої влади синхронно з правоохоронними органами цілеспрямовано здійснюють політику порушення конституційних та міжнародних норм щодо захисту трудових і соціально-економічних прав працівників і діяльності профспілок.ФПУ картинка 331a8
Головною причиною таких дій є принципова позиція Федерації профспілок України, яка повстала проти проведення антисоціальних реформ, урізання державних соціальних норм і гарантій, просування політики дешевої праці та руйнування системи соціального захисту в угоду вітчизняному бізнесу і транснаціонального капіталу.
Активне солідарне протистояння профспілок впродовж року зупинило просування законопроєктів про лібералізацію трудового законодавства та профспілки. Однак у листопаді 2020 року влада, користуючись карантинними обмеженнями на масові акції протесту, знову просуває цілу низку законопроєктів, якими намагається імплементувати у Кодексі законів про працю України славнозвісні ліберальні норми, які дискримінують права працівників та профспілок. Окрім зазначених цілей у законопроєкті про профспілки (№2681) лобіюється націоналізація власності профспілок, набутої на законних правах.
Не досягнувши мети шляхом прийняття відповідних законів, влада вдалася до інструментів реалізації своїх задумів через правоохоронні органи, прокуратуру і суди. Як факт підтвердження цих дій стало прийняття Печерським районним судом міста Києва 3 листопада 2020 року клопотання виконувача обов'язків прокурора першого відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів органами центрального апарату Національної поліції України Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю, Офісу Генерального прокурора Манжилея М.В. і накладення арешту на майно Федерації профспілок України, ПрАТ «Укрпрофоздоровниця», ПрАТ «Укрпрофтур» та Київської міської ради профспілок в рамках кримінального провадження №12020000000000878.


ФПУ дізналась про вказаний арешт 25 листопада 2020 року із засобів масової інформації, які опублікували список арештованих об'єктів раніше, ніж відповідні ухвали суду офіційно були оприлюднені в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
У перелік арештованого майна потрапили ті об'єкти, право власності на яке давно підтверджено державою шляхом видачі відповідних Свідоцтв про право власності (зокрема Будинок спілок у м. Києві та будівля Жовтневого палацу), або ж визнано право власності за профспілками рішеннями господарських судів (зокрема Учбово-спортивна база «Святошин», ДП «Санаторій «Зірка»). Слід зазначити, що численний перелік майнових об'єктів, на які накладено арешти ухвалами суду, не містить у собі нерухомості, яку потенційно планувалось би реалізувати.
У черговий раз влада та правоохоронні органи через порушення кримінальних проваджень, зловживаючи відсутністю законодавчого врегулювання питання правового статусу майна загальносоюзних громадських організацій колишнього СРСР намагаються здійснювати тиск на профспілки та суб'єктів господарювання, створених за участі профспілок.
Зокрема органами прокуратури було подано сотні судових позовів до ФПУ, обласних об'єднань профспілок з однією вимогою – відібрати належні на абсолютно законних підставах мільйонам членів профспілок санаторії, туристичні бази, навчальні центри та інші об'єкти.
У позовах було зосереджено увагу на постанови Верховної Ради від 1992 та 1994 років про визнання з 24 серпня 1991 року державною власністю майна всіх колишніх загальносоюзних організацій та положення Закону України від 10.09.1991 № 1540-XII «Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України».
При цьому не наведено жодного юридично підтвердженого факту про участь колишньої радянської держави у будівництві нинішніх профспілкових об'єктів хоча б на одну копійку.
Разом з цим, правова позиція ФПУ в правовідносинах з державою в особі Фонду державного майна України щодо визнання права власності на майно профспілок залишалась незмінною, у т.ч. з урахуванням рішення Європейського суду з прав людини, яким підтримано позицію профспілок щодо неправомірних дій влади.
Президія Федерації профспілок України зазначає, що дії влади з накладання арешту на профспілкове майно Федерації профспілок України є продовженням довгострокового наступу на права профспілок України, просуванню антипрофспілкових законопроєктів, що порушують положення міжнародних правових актів, зокрема Конвенцій МОП, ратифікованих Україною, положень Угоди про асоціацію Україна – ЄС.
Це розцінюється як спроби залякування, переслідування професійних спілок за активну правозахисну роботу, організований спротив лібералізації трудового законодавства та ліквідації основних трудових і профспілкових прав громадян України.

__________