Щодо прихованих загроз законопроектів №№6420, 6421

Щодо прихованих загроз законопроектів №№6420, 6421
10. 12. 2021 року урядові законопроекти «Про правовий режим майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР» №6420 та «Про мораторій на відчуження майна загальносоюзних громадських об'єднань (організацій) колишнього Союзу РСР" №6421 було внесено на розгляд Верховної Ради України та зареєстровано. Законопроекти спираються на положення прийнятої ВР ще в 1992 році постанови «Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на території України». Цим актом Фонду держмайна мали бути тимчасово (!) передані майно та фінансові ресурси розташованих на території України підприємств, установ та об'єктів, що перебували у віданні центральних органів загальносоюзних громадських організацій колишнього СРСР, до визначення їхніх правонаступників на території України.
Не пізніше 1999 року все без винятку майно радянських профспілок було офіційно зареєстровано уповноваженими органами держави за Федерацією незалежних профспілок України. І саме до ФНПУ законно перейшли права володіння, користування й розпорядження майном. На момент проголошення незалежності України ФНПУ була самостійною юридичною особою.
У 2007 році відбулася одна з перших спроб обмежити право власності профспілок. Починаючи з 2011 року органами прокуратури в інтересах Фонду держмайна було розгорнуто широкомасштабну судову кампанію та подано близько 300 судових позовів до ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» та ПрАТ «Укрпрофтур». До 2013 року більшість судових справ перебували у Вищому господарському суді. У 2011-2017 роках відповідно до рішень судів, у профспілок було безпідставно вилучено близько 70 майнових об'єктів.
Напрацьовані Урядом проектів нормативно-правових актів не відповідають нормам Конституції України, ЦКУ та Конвенції про захист прав і основоположних свобод, а також протоколам до неї.


1. Запропоновані визначення поняття «загальносоюзні громадські об'єднання колишнього Союзу РСР» є неконкретизовані. Автори законопроекту не визначили вичерпний перелік громадських об'єднань (організацій), які підпадають під його дію.
2. Руйнація соціально-гуманітарної місії громадських організацій та профспілок. Насамперед, це стосується дитячих лікувально-оздоровчих таборів, санаторіїв, пансіонатів, туристичних баз. Це стосується лікування, реабілітації, оздоровлення, культурного та спортивного розвитку працюючих українців. Це стосується будинків профспілок.
3. Відсутність у законопроектах норм, які регулюватимуть правові засади визначення суб'єктів права власності на зазначене майно.
4. Положення законопроекту порушують принцип недискримінації, визначений ст. 14 Конвенції і Протокол №12 до Конвенції, та не забезпечують додержання рівних прав профспілок.
5. Законопроектом не можуть визначитися статус та суб'єкти права власності на майно, яке перебувало у віданні та користуванні загальносоюзних громадських об'єднань колишнього Союзу РСР.
6. Станом на 24.08.1991 р. у Федерації незалежних профспілок було достатньо законних правових підстав вважати створену та набуту власність саме профспілковою, а не державною.
7. Дольову участь держави за рахунок державних капітальних вкладень у будівництві профспілкових майнових об'єктів документально не встановлено.
8. Європейський суд звернув увагу на помітну непослідовність національної прецедентної практики – винесення рішень судами України у питанні статусу майна профспілок, а також серйозні сумніви щодо законності втручання держави України в майнові права профспілок.
9. Запропоновані законопроектом зміни до ст. 268 Цивільного кодексу щодо надання права іншим органам державної влади витребовувати майно колишніх загальносоюзних громадських організацій, крім ФДМУ, є намагання встановити спеціальні строки позовної давності для вимог ФДМУ (фактично скасувати їх), що суперечить принципам цивільного права й основам регулювання цивільних правовідносин.
10. Не може бути визначено державною власністю майно загальносоюзних громадських об'єднань також із причини проголошення в Декларації про державний суверенітет України обов'язку новоствореної Української держави забезпечувати захист усіх форм власності, однією з яких була і профспілкова власність.
З огляду на вищевизначене, доцільним є зняття з розгляду або направлення на фахове доопрацювання законопроектів №№6420, 6421.
Федерація профспілок України