Оплату праці - під громадський контроль

Оплату праці - під громадський контроль
Обком профспілки працівників освіти і науки України провів семінар для профактиву, на якому обговорювалися питання щодо здійснення державного та громадського контролю. Мова йшла зокрема, про контроль питань оплати праці. За словами заступника Голови ФПО Оксани Терлецької, державний нагляд, особливо у трудовій сфері, завжди повинен поєднуватися із громадським контролем з боку профспілок, оскільки як державні інспектори праці, так і профспілки, в першу чергу, покликані захищати людину праці – і це є нашим основним завданням, метою створення профспілок.ФОТО ТЕРЛЕЦКАЯ bb315
Правові підстави здійснення громадського контролю визначені КЗпП та ЗУ «Про професійні спілки, їх права та га¬рантії діяльності». Крім того, ст. 35 ЗУ «Про оплату праці» теж зобов'язує профспілкові органи на рівні з державним контролем здійснювати й громадський контроль за дотриманням норм закону про оплату праці. Якщо раніше громадський контроль за оплатою праці покладався й на інші організації, то з 1 січня 2015 року – покладено лише на профспілки.
З одного боку, це законодавча довіра до профспілок, а з другого боку – підвищення відповідальності перед членами профспілок.
Оксана Терлецька зазначила, що гро¬мадський контроль передбачає широкий спектр напрямів роботи. Один із них – контроль за веденням трудових книжок. «Надаючи практичну допомогу профспілковим організаціям в об'єднаних територіальних громадах, ми зіштовхнулися з низкою порушень в оформленні трудових книжок, в тому числі: відсутній запис про реорганізацію, тобто зміну власника, невідповідність запису у трудовій книжці змісту розпорядження керівника, відсутні записи про закінчення строку дії трудового договору (при прийнятті на роботу за строковим трудовим договором), відсутні підписи працівників про ознайомлення їх із записами у трудовій книжці та в особистій картці, не чітко проставлені печатки, є виправлення у трудових книжках, що категорично заборонено. А в окремих громадах взагалі відсутні записи про роботу. Незрозуміло як ці працівники отримують зарплату? Всі ці порушення відбиваються й на оплаті праці працівників, а в подальшому - і на їхньому пенсійному забезпеченні».
На думку Оксани Терлецької, аналіз звітів громадських інспекторів праці свідчить про те, що найбільше порушень допускається в оплаті праці. Так, за результатами звітів в області торік допущено більше 500 порушень в оплаті праці, тобто третина від усіх виявлених порушень. Більшість з них, звичайно, усунуті. Але краще працювати на упередження. Часто починаємо реагувати на порушення в оплаті праці, які вже є наслідком несвоєчасного профспілкового втручання на початковій стадії формування фінансування закладів освіти. До речі, на звернення ФПО щодо фінансування оплати праці педпрацівників закладів загальної середньої освіти області, отримали наступну відповідь Міносвіти і науки України: «...відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату, включаючи видатки на премії та інші види заохочень та винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду заробітної плати, затвердженого для бюджетних установ у кошторисах...». Тобто, кошторис і чисельність – два взаємопов'язані показники і саме тут повинен починатися громадський контроль. Тобто, до початку навчального року, коли формується кошторис і проходить тарифікація працівників, дуже важливо відстояти кошторис, який забезпечить виплату зарплати у розмірі, передбаченому законодавством, та не допустити скорочень. І тут велика частка роботи припадає на первинні профспілкові організації, які спільно з керівниками закладів повинні активно відстоювати свої бюджетні запити. Довести економічну обґрунтованість чисельності працюючих для забезпечення якісної освіти.
Профорганізації мало використовують свої права на участь у формуванні місцевих бюджетів, тому поза профспілковою увагою місцеві ради затверджують бюджети, Згідно зі ст. 77 Бюджетного кодексу «...місцеві ради під час затвердження бюджету враховують у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати та розміру мінімальної зарплати..». Проте на практиці ця стаття Бюджетного кодексу часто порушується і, як наслідок, не забезпечується своєчасна і в повному обсязі оплата праці. Наприклад, у Кропивницькому придумали ноу-хау: трохи виплатити в аванс, і не півставки, як говорить закон, а другу половину зарплати – затримати на 7-10 днів. І кредиторської заборгованості немає, а відтак, нібито й порушення немає. Але ж, насправді, порушення є.
І реакція профспілок має бути негайною: готувати подання керівнику навчального закладу, власнику закладу освіти, порушувати питання перед Комісією по трудових спорах закладу, подавати звернення до управління Держпраці, а можливо вдаватися до більш рішучих наступальних дій, враховуючи що це вже стало системою. В жодному разі не можна мовчати.
Заступник Голови ФПО зупинитися на намірах Уряду – виключити із Генеральної угоди питання про оплату праці працівників бюджетних установ, проти яких категорично виступає Федерація профспілок України. «Мало того, що це порушує цілий ряд законів стосовно оплати праці, та ще й дозволить Кабінету Міністрів уникнути відповідальності за оплату праці бюджетників як соціального партнера. Поки що Федерації профспілок України вдалось переконати Міністра соцполітики – не допустити цього порушення, який не переговорах з профспілками запевнив, що участь профспілок бюджетної сфери у переговорах по укладанню нової Генеральної угоди та визначення порядку оплати праці бюджетників є обов'язковою».
Законодавчі повноваження у профспілок є і неабиякі. Але здійснювати їх в реаліях сьогодення дуже непросто, коли вони постійно відчувають наступ на свої права, особливо при створені об'єднаних територіальних громад. Тобто, голови ОТГ потребують невідкладного фундаментального навчання з питань трудових відносин із залученням фахівців управління Держпраці – такого висновку дійшли учасники семінару.
Прес-центр ФПО